Apollo satsar på content marketing

Apollo_Magazine_Omslag

Nyligen intervjuade jag marknadschef Marie Lindqvist om Apollos satsning på content marketing.

Satsningen innebär bland annat att researrangören överger de klassiska katalogerna, till förmån för ett magasin. De kommer också att arbeta med bland annat appar och video, allt centrerat kring sajten som blir navet i satsningen. Ett viktigt verktyg för satsningen blir också Apollos eget CRM-system, som ger dem möjlighet att arbeta riktat mot specifika, smala målgrupper.
Satsningen görs i samarbete med cm-byrån OTW. Så här svarade Lindqvist på mina frågor.

Vad är det ni gör nu?
– Vi lägger mer fokus på att producera och kommunicera ett mer kvalitativt innehåll. Det handlar om att vi lägger mer resurser på att producera intressanta reportage – vi skickar ut fler skribenter och filmteam och istället för att snickra ihop allting själva med väldigt små resurser, försöker vi planera ordentligt utifrån ett målgruppsperspektiv och se vad som tillför ett värde.
– Vi kommer att jobba mer med djup och storytelling. Det kompletterar konsumentpresentationen som är mer rakt på sak.
– Man kan säga att vi producerar en mängd material baserat på vår försäljningsstrategi.

Varför väljer ni att satsa på content marketing?
– Det här är ett sätt att öka värdet och kvaliteten i våra egna kanaler. Vi vet att våra kunder är väldigt sugna på mycket och bra innehåll som kan ge inspiration, som gör att de kan förbereda sin resa, lära sig mer om sitt resmål eller olika aktiviteter och så vidare. Så vi vet att våra kunder uppskattar det innehåll vi skapar.
– En sådan här satsning ska stötta vår affär. Vi ska bygga relationer med kunder, som vi i slutänden vill ska boka en resa. Det kommer alltid att vara prioriterat.

Vilka effekter har ni sett hittills?
– Detta är fortfarande i sin linda hos oss, men det har börjat bra.
– Jag tror att vi kommer att börja få avkastning på denna investering redan nu i försäjlningen till vintern. Men det är klart, när det handlar om att bygga varumärke och relationer med våra kunder, då är det ett mer långsiktigt varumärke.

 

Leave a Reply