DETTA ÄR CONTENT MARKETING

ContentBlocks_950px

Vad är content marketing? Vad är innehållsmarknadsföring?
Två bra frågor som ofta – alltid – kommer när jag berättar att jag jobbar med content marketing.
Vad det handlar om är en effektiv marknadsföringsform som snabbt blir allt mer populär.
Bland annat tack vare Google.

I korthet handlar content marketing om att:

  • som företag skapa bra, relevant innehåll
  • som sprids till målgruppen
  • i syfte att öka företagets försäljning

En effektiv och rolig form av marknadsföring av många skäl, men det viktigaste av allt ligger i dess DNA, i definitionen av content marketing. Där står nämligen att du ska skapa innehåll som intresserar din målgrupp. Nyckelordet här är ”intressera”: lyckas du med det, slipper du avbryta, irritera, nonchaleras eller klä dig i superlativ eller kanindräkt för att väcka uppmärksamhet – då bryr sig människor faktiskt om vad du pratar om.
Och plötsligt, samtidigt som du skapar intresse för dina produkter, bidrar du aktivt till att göra människors liv lite rikare, gladare, roligare.
Ibland dessutom under en lång tid framöver. I 100 år till exempel (jo, det är möjligt – tänk “trestjärnig krog”).

Det är väl något varje företag med överlevnadsinstinkt borde sträva efter?

 

Google pushar bättre innehåll

Det finns många skäl till att content marketing de senaste åren blivit allt mer poppis. Höga mediekostnader, reklambrus och minskade effekter av annan typ av marknadsföring är några (en del spår till och med annonseringens död). Men de viktigaste anledningarna till att vi idag hör ”content marketing” nämnas ständigt och jämt, är nätet och Google.

För väldigt många handlar content marketing om innehåll just på nätet. ”If you’re not creating content on the web, then you don’t exist”, kan du till exempel få läsa.
En del av förklaringen ligger i den slitna frasen “idag är alla företag mediehus”. Tack vare webben kan vem som helst numera publicera innehåll för en bred publik. En fantastisk möjlighet, men en möjlighet som också innebär ansvar och processer som många gånger inte finns på plats. Det är inte busenkelt att skapa och underhålla en medieplattform. Framför allt inte om den bara ses som en kostnad. Content marketing blir många gånger affärsargumentet för en bättre hanterad digital existens för företagen.

Googles roll då? Sökmotorjätten jobbar aktivt för att de träffar den levererar till dem som söker ska vara av så hög kvalitet som möjligt. För SEO-folk har det alltid varit frestande att försöka runda Googles sökregler, så att just de sidor de arbetar med ska hamna högt upp i söklistan. Oavsett om de verkligen är värda det eller ej.
De senaste åren har Google justerat sin algoritm för att öka kvaliteten i sökresultaten. Uppdateringarna PenguinPanda och ”Panda 2.0” har gjorts i detta syfte. Plötsligt är det alltså inte en massa svart SEO-magi som trollade upp sidor högt i sökresultaten. Utan helt enkelt framsvettat innehåll av hög kvalitet.

Förbannade Google. Så fräckt. Trots allt, det är enklare och billigare att bygga länkfarmar, än att skapa högkvalitativt innehåll (eller?).

Resultatet: bra, relevant och intressant innehåll har högre värde på webben idag än för bara två år sedan.

 

Content marketing inte bara internet

Heter content marketings mamma alltså World wide webb? Och pappa Google?
Nej då. Content marketing har över 100 år på nacken. Dessutom ligger det bakom några av världens största varumärken. Ikea till exempel. Sedan decennier har de marknadsfört sina produkter med en katalog som är ett utmärkt exempel på klassisk innehållsmarknadsföring. Idag använder Ikea redaktionell marknadsföring inte bara i print, utan även i varuhus och på webben.
Andra svenska företag som håller på med content marketing är Bygg-max (filmer), Volvo Lastvagnar och Clas Ohlson (magasin). Apollo är uppenbarligen på väg i rätt riktning och satsar på bra innehåll i olika kanaler.

Det klassiska exemplet på content marketing är kundtidningar. En bra (och naturlig) form för redaktionell marknadsföring – tryckta tidningar har inneboende värden som trovärdighet och erbjuder möjligheten att presentera mer omfattande och komplext innehåll.
Tyvärr är de också ofta både det första och enda exemplet på content marketing många kommer på.
När de också borde tänka på böcker, event, filmer, den egna sajten, white papers, sociala medier, podcastar och mycket mycket annat.

Så, webben och Google är inte på något sätt upphovet till innehållsmarknadsföring. De har bara bidragit till att innehåll blir ännu viktigare.

Content marketing är idag inte en biverksamhet – det är, eller bör vara, kärnan i hela din marknadsföring.

 

Så funkar content marketing

Målet med content marketing är att få nya kunder och skapa starkare relationer med existerande kunder, genom att ge dem relevant, värdefullt innehåll via olika kanaler.

Ett exempel:
Abu Garcia, fiskeredskapstillverkaren, kan producera ett magasin, som två gånger om året distribueras till alla deras kunder. Som sportfiskeintresserad får jag tag på magasinet och blir lite extra intresserad av artikeln om jiggfiske. Besöker Abu Garcias hemsida. Ser en introfilm och köper “Startset jiggfiske, rabatterat med koden du hittar i vårt magasin”. Lämnar ifrån mig lite uppgifter.
Ett halvår senare får jag ett magasin hem i brevlådan. Abu Garcias magasin. Och titta – där är en artikel om isfiske. Precis vad jag gått och funderat på på sistone …

Ett simpelt exempel, förstås. Men principen.

Kvalitativt innehåll för målgruppen, ett innehåll som är relevant både för avsändare och mottagare, som är värdefullt för mottagaren, kan leda till köp. Skapa leads. Bygga varumärkesintresse. Öka likeability (WOW! Till och med det! Som är viktigast av allt!? Jag dånar.)
Ja, du förstår. Så är det i alla fall tänkt.

 

Två avgörande förutsättningar

Två viktiga förutsättningar för att du ska kunna lyckas med content marketing.

  1. Du behöver en strategi. Jo, du behöver en strategi. En riktig strategi. (“Vi gör en kundtidning” är inte en riktig strategi.)
  2. Du behöver koll på din målgrupp. Ju bättre koll, desto mer träffande innehåll.

Utan strategi, är risken stor att du kommer att skapa content, men inte marketing.
Utan koll på målgruppen, riskerar du att skapa marketing, men inte content.

Uppfyller du dessa två, har du grunden för att lyckas med content marketing.

Content marketing är inte lösningen på alla problem. Det är inte alls den enda form av marknadsföring som fungerar. Men den har stora styrkor och fördelar och är en form för marknadsföring alla företag borde fundera mer kring.
Förhoppningsvis är det något som händer just nu.

Posted in:

Leave a Reply