Internetworld riktar luppen mot content marketing

Det artar sig till en händelserik höst för content marketingmänniskor. Förutom vårt eget Content Marketing Meatup, som nästa gång sker den 17 oktober, arrangerar Swedish Content Agencies sin Content Day i början av december.

Men innan dess arrangerar tidningen Internetworld vad de kallar Reality Check – Content Marketing. Eventpresentationen lovar att content marketing ska synas i sömmarna – bland frågorna de vill ge besökarna svar på finns:

  • Vad ställer användandet av content marketing för krav på dagens marknadsavdelningar?
  • Hur hittar man rätt innehåll?
  • Vilken kritik har riktats mot content marketing och hur undviker man den?
  • Vilka är de största utmaningarna med content marketing?

Detta låter spännande, tyckte vi. När något är så hajpat som content marketing är just nu, är det bra med kritisk granskning.
Så vi hörde av oss till IW:s chefredaktör Magnus Höij för att få veta mer.

 

Hej Magnus, vad handlar Reality Check om egentligen?
– Reality Check Content Marketing är en del i en serie vi arrangerar tillsammans med Dataföreningen Kompetens. Vi fångar upp snackisar i branschen och tittar närmare på dem.
– Några frågor vi kommer att reda ut är varför detta blivit så stort och varför det händer just nu. Vi tittar också på hur du arbetar för att skapa content marketing, på några case och vad framtiden bär med sig.
– Detta gör vi med ett kritiskt granskande förhållningssätt – vi försöker också se vilka baksidorna är.

 

Vem riktar ni er till?
– 
Till människor som jobbar med kommunikation. Vi gör detta tillsammans med Dataföreningen, som normalt riktar sig till IT-avdelningar, men content marketing är intressant för fler och det är en brokig skara som har anmält sig hittills.
– I första hand är det beställarsidan vi vill nå, men det kommer nog en del branschfolk också.

 

Vad vill ni att jag som deltagare ska få ut av dagen?
– Både lite verktyg och pepp för att ta tag i och komma igång med din egen content marketing. Men också rimliga förväntningar på vad du kan få ut av det.
– Vi vill sätta lite kött på begreppet content marketing och ge en inblick i vad det betyder, men också skicka lite verktyg med hem för att du ska kunna jobba med detta.

 

Vad är din personliga åsikt om content marketing – vad är bra och mindre bra?
– Om content marketing kom att handla om att vara mer relevant för sina kunder skulle jag jubla. Jag tycker att det känns klockrent att jobba med innehåll.
– Det låter helt enkelt som en bra idé att ge sina potentiella köpare bättre beslutsunderlag.

 

 

 

Leave a Reply